تاریخ حادثه کشتی سانچی

بررسی حادثه کشتی سانچی

تاریخ حادثه کشتی سانچی

روز شانزدهم دی ماه کشتی سانچی که از عسلویه حرکت کرده بود با یک کشتی باری چینی برخورد کرد. ۸ روز التهاب و استرس و انتظار خانواده های ۳۰ دریانورد حاضر در کشتی سانچی پایانی تلخ تر از حد انتظار داشت. اعلام شد تمام دریانوردان ایرانی در این حادثه کشته شده اند.این موضوع از همان ابتدا با واکنش های زیادی همراه بود و مردم ایران را داغ دار کرد . در این راستا  موسسه حقوقی بین المللی کاراندیش داتا نیز  از دست رفتن ۳۲ تن از هموطنانمان در حادثه اخیر کشتی سانچی را به بازماندگان و جامعه ایران تسلیت می گوید . این موسسه نیز مانند دیگر اعضای خانواده حقوقی ، امیدوار است علت چنین فاجعه ای با بررسی های مقتضی مشخص و انشالله از تکرار آن در آینده جلوگیری گردد.

در خصوص تحلیل نوع رفتار دولت چین و عکس العمل های معموله مختصرا آنچه که در بادی امر به ذهن متبادر می گردد منعکس می گردد.

رفتار دولت چین در حادثه نفتکش پانامایی در رویه دولت‌ها مسبوق به سابقه و با توجیهات زیست محیطی قابل توجیه است. هرچند که مستند به رفتار چند سال اخیر چینی ها  هر سناریویی محتمل می باشد، حادثه مشابهی در سال ۱۹۶۸  در مورد نفتکش توری کانیون در سواحل بریتانیا رخ داد و نفتکش به گل نشست و دو تکه شد. دولت بریتانیا به منظور جلوگیری از سرازیر شدن نفت در دریا با استناد به “ضرورت زیست محیطی” به بمباران نفتکش اقدام کرد. استدلال وقت دولت بریتانیا آن بود که آلودگی دود ناشی از نفت اشتعال نفت ساده‌تر از الودگی ناشی از لکه نفتی در اتمسفر جذب و خنثی می‌شود. از نظر زیست محیطی این استدلال صحیح است و رفتار دولت بریتانیا مورد اعتراض واقع نشد و در نهایت به تصویب کنوانسیون CLC  ۱۹۶۹  در مسئولیت مدنی ناشی از حمل و نقل نفت در دریا منتهی شد.

بسیاری از مردم که بحق از حادثه متاثر شده‌اند نه ابعاد یک نفتکش را مجسم میکنند و نه لهیب شعله های انفجار نفتی را در نظر میگیرند. به احتمال بسیار قوی متاسفانه تمامی خدمه نفتکش یا بعد از انفجار جان سپرده و یا با توجه به شرایط و درجه حرارت ناشی از انفجار امکان امداد رسانی به آنها وجود نداشته است.

البته اظهار نظر حقوقی دقیق مستلزم بررسی جعبه سیاه کشتی، فکت‌های پرونده و … می‌باشد که در حال حاضر در دسترس ما نیست.

موسسه حقوقی داوری کاراندیش داتا