قانون صدور شناسنامه به نام مادر

شناسنامه به نام مادر، فقط به ازدواج های شرعی تعلق می گیرد ، مگر اینکه؛

قانون صدور شناسنامه به نام مادر

زمانی که پدر و مادری با در دست داشتن سند ازدواج رسمی (موقت و دائم ثبت شده در محضر)، هرکدام که  به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند، می توانند برای کودکشان شناسنامه بگیرند. ضمن اینکه نام خانوادگی پدر در شناسنامه طفل ثبت می شود.اگر زوجی ازدواج شرعی داشته باشند (موقت و دائم) اما در جایی ثبت نشده باشد، حضور پدر و مادر برای گرفتن شناسنامه الزامی است: در این صورت هم شناسنامه به نام پدر صادر می شود.
در تبصره ماده ۱۶ قانون ثبت احوال پیش بینی شده وقتی ازدواج رسما به ثبت نرسیده، اگر پدر با شناسنامه خودش مراجعه کند، شناسنامه با مشخصات پدر و نام خانوادگی او صادر می شود. اما اگر به هر دلیلی، حضور پدر میسر نباشد،(مانند روابط نامشروع)  مادر با داشتن حکم “امین موقت” که نشان دهنده سرپرستی او بر کودک است، به ثبت احوال مراجعه می کند و شناسنامه ای یک طرفه با مشخصات و نام خاتوادگی مادر به طفل داده می شود. 

مادر برای گرفتن شناسنامه به نام خود برای فرزندش، باید در دادگاه ثابت کند پدر فرزند ایرانی بوده است. مجلس و دولت هنوز به نتیجه مشخصی درباره صدور شناسنامه برای فرزندان متولد شده از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی نرسیده اند.

موسسه حقوقی داوری کاراندیش داتا