بیمه دریایی

دعاوی بیمه دریایی

موسسه حقوقی داوری بین المللی کاراندیش داتا در این بخش به موضوع بیمه دریایی و لزوم استفاده از آن می‌پردازد.

بیمه دریایی

بیمه, روشی است که از طریق آن مخاطرات و ریسکها مدیریت می شوند و ریسک تحمل ضرر و خسارت به شخص دیگری منتقل می گردد. درتجارت بین الملل, کالا ها از کشوری به کشور دیگر حمل میشود . سابقه بیمه حمل به قرون وسطی می رسد ، زمانی که در شمال ایتالیا نوعی از بیمه حمل دریایی برای اولین بار ظهور پیدا کرد.

حمل کالا ممکن است از طریق دریا، هوا، زمین و یا به صورت حمل مرکب انجام گیرد. بیمه حمل کالا به شدت با بیمه حمل و نقل دریایی مرتبط است، زیرا : اولاً کالاها عمدتاً از طریق دریا حمل و نقل میشوند ثانیاً به دلیل پیشینه طولانی بیمه دریایی اصول و رویه آن در سایر بیمه های حمل و نقل نیز تثبیت شده است .

بیمه دریایی

قرارداد بیمه 

بیمه عقد و قراردادی است که به موجب آن بیمه گر تعهد می کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف بیمه گذار در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده و یا وجه معینی بپردازد. در عمل بیمه گذار فرمهای ارائه شده توسط بیمه گر را تکمیل می کند و بیمه گر به استناد آن و بر اساس اطلاعات ارائه شده در آن نسبت به صدور بیمه نامه اقدام میکند . لحظه صدور بیمه نامه زمان انعقاد عقد بیمه تلقی میشود. زمان لازم الاجرا شدن بیمه ممکن است بعد از زمان انعقاد عقد بیمه باشد، مثلا در بیمه نامه قید میشود که این بیمه نامه از ساعت ۲۴ روز بعد موثر خواهد بود .

لزوم بیمه حمل 

امروزه بیمه حمل بخش لاینفک تجارت بین الملل را تشکیل می دهد. در صورتی که بار بیمه نشود و در راه دچار آسیب گردد، صاحب بار می تواند علیه باربر (متصدی حمل و نقل ) اقامه دعوی کند. البته از طریق این دعوی، صاحب باز نمیتواند کلیه خسارات را جبران کند؛ زیرا اصولاً در قرارداد های حمل، موارد و میزان مسئولیت متصدی حمل ونقل محدود شده است . بنابراین، مالک باید خطرات تلف و یا عیب کالا را در صورت فقدان بیمه، عهده دار شود.

  1. بیمه باربری وارداتی
  2. بیمه باربری صادراتی
  3. بیمه باربری ترانزیت
  4. بیمه باربری داخلی

در اینکوترمز نیز مسئولیت بیمه حمل ونقل براساس نوع قرارداد و terms آن می باشد.

 

بیمه حمل و نقل دریایی

 

حقوق دریایی شامل چه خساراتی میشود که میتوان بیمه کرد ؟

آتش سوزی، طوفان، قوه قاهره، واژگونی، غرق کشتی، بیمه بدنه کشتی، برخورد جسم خارجی با بار یا برخورد بار با جسم خارجی، سرقت محموله (از طریق دزدان دریایی ) بیمه حقوق دریایی به گستردگی حوزه حمل و نقل و امور قرارداد های آن میباشد و شرکت های بیمه براساس در خواست بیمه گزار مسئولیت خسارات وارده را بر عهده گیرند و جبران خسارت نمایند.

دعاوی بیمه دریایی

تعریف این بخش شامل مسئولیت های بیمه گر و یا بیمه گذار می باشد که عدم ایفا تعهد از جانب یکی از آن ها و یا کم کاری یکی از طرفین تعهد باعث میشود که یکی در جایگاه خواهان و دیگری در جایگاه خوانده قرار گیرد در دعاوی بیمه های خسارتی اصل جبران خسارت در برد و باخت هر یک از اصحاب دعوا دارای نقش موثری است ؛ این اصل دارای دو جنبه ی اثبات و نفی است .

بیشتر دعاوی بیمه در حوزه حقوق دریایی مربوط به مورد حمل می باشد که مسئولیت بیمه کردن بار براساس انتخاب اینکوترمز مورد توافق طرفیت است و اگر در این میان احدی از طرفین به مفاد قرارداد پایبند نبوده، و کوتاهی کرده باشد ( مورد بار بیمه نکرده باشد ) تمامی مسئولیت متوجه آن شخص است، اما در نوع دیگر ممکن است متعهد بار مورد بار را بیمه کرده باشد اما شرکت بیمه نوع خسارت وارده را از موارد خساراتی که مشمول بیمه میشود نداند یا میزان تعهد بیمه گر را کمتر از آنچه که خسارت وارد شده میداند بین بیمه گذار و بیمه گر اختلافی حادث میشود که برای رفع اختلاف به قرارداد رجوع میشود گاهی در قرارداد نحوه حل اختلاف را ارجاع به میانجی گری، سازش، ارجاع به داوری و در نهایت از طریق دادگاه صالح انجام میشود، تیم حقوقی بین المللی کاراندیش داتا در راستا حل اختلاف دعاوی و اختلافات  بیمه دریایی در عرصه بین الملل و داخلی با همکاری گروه بزرگی از وکلا و مشاوران مجرب دادگستری، اساتید دانشگاه و متخصصین با درجه دکتری حقوق بین الملل و تجارت بین الملل در این رشته با پرونده های موفق به داوری و وکالت مشغول می باشد .

برای مطالعه‌ی بیشتر روی عناوین زیر کلیک کنید:

وکیل دادگستری خانم ویدا نجفی کارشناس حقوق تجارت بین الملل 

بیمه حمل کالا