دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی به استناد قانون هواپیمایی کشوری (Civil Aviation Directives)

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی

در این دستور العمل که تا حدودی در صدد جبران خسارت مادی و معنوی مسافران است به مواردی نظیر نوع و نحوه پذیرایی، الزامات ایرلاین و مسافر در بروز تأخیرات پروازی، حقوق مسافر در قبال تأخیر‌ها، جزئیات ابطال پرواز و نحوه پذیرایی از مسافران در ساعات مختلف تأخیر پروا‌زی اشاره شده است.

دستور العمل حقوق مسافر

بنابراین دستور العمل حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است؛ رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد ۵ قانون هواپیمایی کشوری و ماده ۱۹ کنوانسیون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی برای همه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است. این دستور العمل در خصوص تاخیر در پرواز می‌گوید، اقدامات ذیل باید توسط شرکت هواپیمایی انجام شود:

  • نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام کند.
  •  شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع‌رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام نماید.

همچنین در صورت:

  • تاخیر بیش از یک ساعت و تا دو ساعت: از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.
  •  تاخیر بیش از دو ساعت و تا چهار ساعت: انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی.
  •  فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع‌رسانی.
  • تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن.
  •  انجام اقدامات لازم برای اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیط)
  •  پرداخت کامل وجه بلیط مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز.
  •  تاخیر بیش از چهار ساعت: در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به ارائه یک فقره بلیط مشابه با تخفیف سی درصدی از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

تبصره دو نیز عنوان می‌کند در مورد پروازهایی که به‌دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر یا ابطال می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافران صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

قانون هواپیمایی کشوری

 

موسسه حقوقی کاراندیش داتا یکی از بهترین موسسات حقوقی تهران با داشتن وکلا و اساتید مجرب دانشگاه‌ها آماده‌ی ارائه‌ی خدمات حقوقی خواهد بود.