0
بازیکنان دوتابعیتی

چرا تعریف فیفا از “ملیت” باعث سردرگمی می شود

موسسه حقوقی داوری بین المللی کاراندیش داتا در این بخش به بازکین دو تابعیتی و تعیین وضعیت آن‌ها می‌پردازد.

بازیکنان دوتابعیتی

ورزش دنیا سال‌هاست با پدیده‌ای به واژه بازیکنان دوتابعیتی یا دوملیتی آشناست، ورزشکارانی که پدر و مادرشان برای دو کشور گوناگون بوده و در تیم‌های ورزشی یکی از این دو کشور محل اقامت خود فعالیت کردند یا آنانی که متولد یک کشورند و برای زندگی به کشوری دیگر مهاجرت کرده و دوران حرفه‌ای و قهرمانی خود را با ملیت کشور ثالث سپری می‌کنند و یا ورزشکارانی که به خاطر مسائل مالی و شهرت بیشتر ترجیح می‌دهند، تابعیت کشور دیگری را بپذیرند.

اساسنامه‌ی فیفا

در سال ۲۰۰۴ ، فیفا مکانیزمی را برای بازیکنان با بیش از یک ملیت فراهم کرد تا فرصتی برای تغییر تابعیت که یک بار می تواند اتفاق بیافتد برای اعزام به مسابقات بین المللی فراهم کند. این ساز و کار برای کمک به بازیکنانی که در سطح جهانی به رقابت می پردازند پیش بینی شده است.

با این حال، این ساز و کار (که در ماده ۸ اساسنامه‌ی فیفا تبیین شده است) مشکلاتی ایجاد کرده است. این ماده تعریف دقیق از “ملیت” کرده است.

در صورتی که بازیکنی بیش از یک ملیت را دارا باشد یا اگر بازیکنی ملیت جدیدی کسب نموده باشد و یا به واسطه ملیت صلاحیت بازی برای چند تیم ملی را داشته باشد، تنها یکبار ممکن است که از فدراسیونی که  وی صلاحیت بازی در مسابقات بین المللی را دارا می باشد به فدراسیون دیگری که ملیت آن را دارا می باشد برود که باید تابع شرایط زیر درخواست نماید:

  •  بازیکن در یک رقابت رسمی ( چه تمام وقت وچه در بخشی از آن ) برای فدراسیون فعلی در سطح بین المللی “A”  (بزرگسالان)  بازی نکرده باشد و در زمان اولین حضور تمام وقت یا بخشی از مسابقه در یک بازی بین‌المللی در قالب یک رقابت رسمی برای فدراسیون فعلی، بازیکن قبلاً ملیت تیم ملی را که مایل به بازی برای آن است را دارا بوده باشد.
  • بازیکن مجاز نمی باشد که برای فدراسیون جدید خود در هر نوع مسابقاتی که قبلاً در همان سری مسابقات برای فدراسیون قبلی خود بازی کرده، حضور یابد.

مسئله تابعیت در امر ورزش مهم است زیرا می تواند تعیین کننده این باشد که آیا یک بازیکن می تواند برای یک کشور دیگر بازی کند یا نه.

 

کمیته تعیین وضعیت بازیکنان

متأسفانه ، تعریف دقیقی از “ملیت” در اساسنامه‌ی فیفا وجود ندارد و کمیته تعیین وضعیت بازیکنان که وظیفه تصمیم گیری در مورد پرونده ها را بر عهده دارند از این موضوع تفسیر های مختلف کرده و از رویکرد واحد به این مسئله پرهیز کرده‌اند. دنیا در حال تغییر است و قوانین مربوط به مهاجرت هم عوض شده است. در تمام دنیا مسائل مربوط به ملیت بازیکنان وجود دارد وزمان خوبی است که فیفا نگاهی ویژه به این موضوع داشته واین مسئله را حل کند.

تیم ملی

برای اطلاعات بیشتر روی عناوین زیر کلیک کنید:

موسسه حقوقی داوری بین المللی کاراندیش داتا یکی از بهترین موسسات حقوقی در تهران آماده‌ی ارائه خدمات خواهد بود. درصورت سوال، می‌توانید نظر خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

امیر جمیلو

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.