0
مذاکرات تجاری بین المللی

مکاتبات و مذاکرات تجاری بین المللی به زبان انگلیسی

مکاتبات و مذاکرات تجاری بین المللی و داشتن مهارت در آن، اولین و مهم ترین قدم برای راه اندازی یک کسب و کار موفق بین المللی و یا بهبود تجارت در سطح جهانی است. از اولین تجارتی که بین بشر اتفاق افتاد تا به امروز، داشتنِ مهارت مذاکره کردن، نقش اصلی در فرآیند تجارت ایفا کرده است. به این معنا که، تجارت موفق، حاصل مذاکره و مکاتبه ی موفق است.

یک مذاکره ی موفق نیازمند چه دانش و مهارت هایی است و برای داشتن یک مذاکره‌ی موفق، چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ 

مذاکره ی موفق توسط زبان و گفتگو اتفاق می افتد. به این معنا که دو طرف باید با زبان مذاکره آشنا باشند و شناخت کافی در مورد آن داشته باشند. در مواردی که مذاکره بین دو فردِ هم زبان صورت می گیرد، طرفی موفق تر است که در فن بیان و اصول مذاکره کردن مهارت بیشتری داشته باشد. از سویی دیگر بین دو طرفی که هم زبان نیستند، یافتن زبان مشترک از الزامات برای مذاکرات و مکاتبات است. توجه به این امر سبب می شود مذاکرات و مکاتبات روشن، واضح و با کمترین اشتباه انجام گیرد. از این رو طرفین راحت تر به نتیجه و پاسخ خود از مذاکره و مکاتبه خواهند رسید.

در کسب و کار و تجارت بین الملل نیاز به داشتنِ این مهارت، بیشتر احساس می شود. شاید بتوان برای مذاکرات و مکاتبات تجاری بین الملل از یک مترجم کاملا حرفه ای کمک گرفت، اما نیاز به داشتن آگاهی دانش کافی از زبان بین المللی یا همان زبان انگلیسی، برای صاحبان مشاغل و تاجران بین الملل، کاملا محسوس است. با داشتن مهارت لازم و کافی در زبان انگلیسی می توان گام بسیار بلندی در جهت بهبود تجارت های بین المللی برداشت. زیرا علاوه بر داشتن تجربه و مهارت کافی در تجارت، به عنوان تخصص اصلی یک مدیر، داشتن دانش زبان انگلیسی موجب تغییری چشمگیری در بهبود تجارت شرکت و سازمان مورد نظر می گردد.

تجارت بین الملل

تیم ما

ارتباطات مذاکره ای برای حداکثر استفاده ازتوان و قدرت معامله بطور مختصر چالش‌های جدیدی را ایجاد کرده است بدلیل اینکه تجارت جهانی شده و فاصله بین دو گروه یاحزب اجازه مذاکره کامل را نمی دهد. استفاده از ابتکار و نوآوری نه تنها برای حمایت از فرایند مذاکره بلکه همچنین در مرحله آمادگی مذاکرات میتواند موثر واقع شود. به منظور آمادگی برای مذاکرات بطور مناسب لازم است که یک تیم مذاکره ای موثر تشکیل شود که باداشتن مهارت‌ها و کارتحلیلی که انجام میدهند بتوانند به نتایج عالی درخصوص مذاکرات نایل شوند این کار به ویژه در آمادگی و جریان مذاکرات بین فرهنگی مهم است که مستلزم درک فرهنگ های دیگر زبانهای دیگر شناخت اموال حقوقی و اطلاع از متن مذاکره می باشد.

در آمادگی برای مرحله مذاکره لازم است که بهترین شیوه ممکن درمورد طرف دیگر مذاکره را بشناسیم شناخت توانایی‌های ارتباطی خاص طرف دیگر مذاکره آمادگی ابزارهای حمایتی مذاکره موثر را ممکن می‌سازد گاهی اوقات موفقیت مذاکره بستگی به تاثیر پذیری امادگی دارد، یعنی بهتر است ازطرف دیگر مذاکره و متن یاشرایط مذاکره اطلاع داشته باشیم که به نتایج بهتری برسیم در برای این امر علاوه بر تسلط بر علم به زبان خارجی، بازاریابی بین الملل و مذاکرات تجاری بین الملل نیاز به شناخت حقوق و قوانین هستید. امروزه بیشتر شرکت های تجاری بین المللی از برای مکاتبات و مذاکرات تجاری خود از بهترین مشاوران حقوقی و وکلا استفاده می کنند. این امر برای دستیابی به مذاکره و قرارداد های صحیح و اصولی است؛ تیم حقوقی بین المللی کاراندیش داتا با سابقه موثر مذاکرات بین المللی  تنظیم قرارداد های بین المللی و حل اختلاف دعاوی بین المللی با همکاری اساتید و متخصصین با درجه دکتری، حقوق بین الملل، حقوق تجارت بین الملل … و همچنین وکلای مجرب آماده به همکاری و ارائه خدمات در خصوص مذاکرات و تنظیم قرارداد تجاری بین المللی است.

برای مطالعه‌ی بیشتر روی عناوین زیر کلیک کنید:

مذاکرات تجارت بین المللی

مذاکرات تجارت بین المللی (International trade negotiations)

بشر برای دستیابی به خواسته های خود راه های گوناگونی را امتحان کرده است، که امروزه بهترین روش و مسالمت آمیزترین آن مذاکره می باشد. زمانی که صحبت از مذاکره می شود، می توان انواع مختلفی از مذاکره ها را نام برد که خیلی اوقات دو دسته مذاکره عاطفی و مذاکره تجاری بیان می شود. مذاکره تجاری و آشنایی با تکنیک های آن، مقوله ای است که برای یک مدیر یا هر فردی که در کسب و کاری مشغول است، لازم و ضروری است. در این مطلب تصمیم داریم در خصوص مذاکره تجاری و تعاریف آن صحبت کنم، در ادامه آشنایی با اصول و فنون مذاکره برای داشتن یک مذاکره تجاری خوب که ابتدا باید بدانیم که مذاکره چیست و اصول و فنون مذاکره شامل چه پارامترهایی است؟ در یک مذاکره تجاری لازم است فرد چه توانایی هایی داشته باشد که بتواند تعادل مناسبی بر روی مذاکره داشته باشد و توازن قدرت را به سمت مناسب سوق بدهد.

 تعریف مذاکره (Definition of negotiation)

 مذاکره بخش عمده‌ای از رابطه‌های ما در زندگی، چه زندگی شخصی و چه محیط کسب و کار، از جنس مذاکره هستند. اصطلاح مذاکره، محدوده گسترده‌ای از فعالیت‌ها و رابطه‌ها، از تنظیم یک قرارداد تجاری بین المللی تا گفتگوی مجدد دو خویشاوند که با هم قهر کرده‌اند را در برمی‌گیرد. مذاکره گفتگویی میان دو یا چند فرد یا گروه است که با هدف دستیابی به یک درک مشترک، رفع نقاط اختلاف، یا رسیدن به منفعتی در نتیجه آن گفتگو، ایجاد توافق در خصوص دوره‌های اقدام، چانه زنی برای منفعت گروهی یا جمعی، یا حصول نتیجه‌ای رضایت بخش برای منفعت تمامی افراد یا گروه‌های درگیر در فرایند مذاکره، انجام می‌شود. دکتر مازیار میر در کتاب اصول و فنون مذاکره و زبان بدن در تجارت نوین تعریف مذاکره را هنر چانه زنی و رد وبدل کردن امتیاز عنوان نموده و بعنوان یک تغریف کامل تر مذاکره را چند وجهی می داند بین افراد یا گروه‌ها برای رسیدن به محیط تفاهم و درک مشترک به منظور رفع نقاط اختلاف و یا رسیدن به منفعت با نقاط اشتراک بوسیله تبادل امتیازات.

 تعریف مذاکره

تعریف مذاکره تجاری

هر نوع مذاکره‌ای است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تبعات مالی و اقتصادی داشته باشد. برخی دیگران آن را چنین تعریف می‌نمایند :

نوعی خاص از مذاکرات که طی آن فرآیند حل و فصل اختلاف نظراتی که بین خریدار و فروشنده جهت عقد قرارداد یک مذاکره بوجود می آید را مذاکره تجاری می نامند.

درست است که اکثر تکنیک ها و مباحثی که در حوزه مذاکره صحبت می شود، در تمام مدل های مذاکره کاربردی است اما موضوعاتی هم وجود دارد که در هرکدام می تواند متفاوت باشد و مذاکره تجاری هم از این موضوع مستثنی نیست به تعریف دیگر مذاکره تجاری را مذاکره ای می دانیم که در آن صحبت از مباحث مالی و اقتصادی می شود. زمانی که این تعریف بیان می شود، الزاماً منظورمان این نیست که در این معامله و مذاکره، پولی جا به‌ جا شود، بلکه معامله و مذاکره رنگ و بوی مالی داشته باشد. حال این مذاکره می تواند خرید و فروش باشد و یا مذاکره استخدام و یا مذاکره قرارداد نمایندگی.

 تعریف مذاکره

نقش مذاکرات بین المللی در تجارت بین الملل

مذاکرات بین‌المللی نیازمند پیروی از مقررات قانونی و سیاسی بیش از یک کشور است. این قوانین و روش ها اغلب متناقض بوده و یا حتی به طور مستقیم با یکدیگر مخالف هستند. توافقات تجاری بین‌المللی باید به این تفاوت‌ها توجه کند. قوانین داوری، مشخصات قوانین حاکم و مالیاتی باید در این قراردادها به خوبی تعریف شوند. در اینجا برجسته‌ترین ویژگی‌ها و عناصری ذکر شده که باید در حین انجام مذاکرات بین‌المللی در نظر گرفته شوند. حضور ارزهای مختلف باید در نظر گرفته شود. از آنجا که ارزش نسبی ارزهای مختلف ثابت نیست، قیمت واقعی ممکن است متفاوت باشد و منجر به زیان یا سود غیرمنتظره شود.

هر دولت تمایل به کنترل جریان ارزهای داخلی و خارجی خود دارد. بنابراین، معاملات تجاری باید به دنبال تمایل دولت برای ایجاد ارز در دسترس خود باشند. برخی از سیاست های دولت نیز ممکن است زیان آور باشد. دولت ها اغلب در تجارت خارجی نقش مهمی ایفا می کنند. بوروکراسی های دولتی گسترده می توانند روند مذاکره را تحت تاثیر قرار دهند. مشاغل بین المللی ممکن است به واسطه خطرات سیاسی و اقتصادی آسیب پذیر شوند. این خطرات نیاز به دقت و توجه دارند تا بتوان از بروز آنها جلوگیری کرد. کشورهای مختلف ایدئولوژی های مختلف در مورد سرمایه گذاری خصوصی، سود و حقوق فردی دارند. مذاکره کنندگان باید پیشنهادات ایدئولوژیکی قابل قبول را برای دیگران ارائه دهند.در نهایت، تفاوت های فرهنگی مانند زبان و ارزش ها، ادراکات و فلسفه ها، ممکن است با توجه به فرهنگ و هنجارها متضاد، بسیار متفاوت باشند.

مذاکره کننده بین المللی باید از این موضوع آگاه باشد؛ به طور کلی به مدیریت روابط تجاری، مذاکرات بین الملل تجاری گفته می شود.

مذاکره یکی از فعالیت های اصلی انسان در طول روز می باشد که اغلب بین کارفرما و کارمند، خربدار و فروشنده و بین شرکت های تجاری وجود دارد.

تجارت بین الملل

 

از ویژگی های یک مذاکره بین الملل تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در یک مذاکره اغلب دو شخص و یا دو گروه تجاری وجود دارند.
  • اختلافاتی که ممکن است گاهی اوقات بر سر نیازها و آرزوهای دو و یا چند گروه تجاری وجود داشته باشد.
  • هر دو طرف اغلب در مذاکرات انتظار یک فرآیند بده و بستان تجاری را دارند.
  • آشنایی با استراتژی های مهم مذاکرات بین الملل تجاری

انواع مذاکرات اساسی

مذاکرات به ۴ دسته اساسی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • مذاکره توزیعی : مذاکره توزیعی درباره یک مورد به طور مجزا صورت می‌گیرد که در آن سود یکی از طرفین به ضرر دیگری تمام می‌شود و از این جهت این نوع مذاکره را مذاکره برد و باخت می‌نامند.
  • مذاکره تلفیقی: روش حل مسئله‌ای است برای دستیابی به راه حل هایی که به نفع طرفین مذاکره باشد. اصطلاحاً این مذاکرات را، مذاکره برد-برد می نامند.
  • مذاکره درون سازمانی: گروه‌ها اغلب از طریق نمایندگان خود مذاکره می‌کنند.
  • مذاکره ساخت دهی مبتنی بر گرایش: طرفین سعی در ایجاد روابط مطلوب دارند، طرفین مذاکره در طول مذاکره رویکردهای میان فردی خاص را نشان می‌دهند؛ مانند خصومت و یا دوستی.

برای مطالعه‌ی بیشتر روی عناوین زیر کلیک کنید:

موسسه حقوقی داوری بین المللی کاراندیش داتا، یکی از بهترین موسسات حقوقی تهران با داشتن تجربه در حوزه‌های حقوقی مختلف از جمله تجارت بین الملل آماده‌ی ارائه خدمات خواهد بود.

وکیل دادگستری خانم ویدا نجفی