ميادين نفتي ايران

اکتشاف و توسعه میادین نفتی ایران از طریق قراردادهای بیع متقابل

اکتشاف و توسعه میادین نفتی ایران از طریق قراردادهای بیع متقابل

چکیده “

استفاده از قراردادهای بیع متقابل برای توسعه میادین نفت و گاز، ساز و کاری ثبت شده در ایران است .

قوانین و مقررات جاری ، شرکت ملی نفت را مجاز می دارند تا قراردادهای بیع متقابل را هم برای اکتشاف و هم برای توسعه میادین به کار برد . قرارداد بیع متقابل را میتوان به عنوان یک قرارداد (( خرید خدمات خطر پذیر )) تعریف کرد که در آن ، بازپرداخت هزینه های پیمانکار از طریق تخصیص بخشی از  نفت و گازی که در نتیجه خدمات ارائه شده از طرف وی تولید شده ، صورت می گیرد.

قرارداد بیع متقابل بر قلمرو کاری مشخص ، سقف هزینه های سرمایه ای ، حق الزحمه ثابت و دوره معین برای بازیافت سرمایه استوار است . زمانی که بیع متقابل ، هم برای اکتشاف و هم برای توسعه به کار می رود ، مشخصات میدان مد نظر برای توسعه در هنگام انعقاد قرارداد نامعین است. بنابراین ، توافق در مورد قلمرو کاری ، مدت عمیات توسعه ، سقف هزینه های سرمایه ای ، حق الزحمه ثابت ، و دوره بازیافت سرمایه باید به زمانی موکول شود که یک میدان تجاری کشف شده است . این مقاله نخست به نحو اجمال ، به استفاده از قرارداد بیع متقابل برای توسعه میادین نفت و گاز می پردازد . سپس مهم ترین ویژگی های این ساز وکار را مورد بررسی قرار می دهد .

توسعه میادین نفت و گاز

آنگاه استفاده از بیع متقاله برای اکتشاف، توسعه و چالش های  مربوط مورد بحث قرار می گیرد. در پایان ، این مقاله برای پرداختن به چالش های موجود مروری  بر مدل جدید بیع متقابل دارد که از طرف شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است .

برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید روی عناوین زیر کلیک کنید:

موسسه حقوقی داوری بین المللی کاراندیش داتا با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه‌های حقوقی مختلف از جمله حقوق نفت و گاز راهنمای شما خواهد بود.