0
میزان نفقه

میزان نفقه چگونه توسط دادگاه محاسبه می شود؟

هرگاه خانمی خواهان دریافت نفقه خویش باشد و برای تحقق آن به مرجع قضایی مراجعه نماید، در اینصورت مبنا و ضابطه تعیین میزان نفقه ایشان بر اساس شئونات خانوادگی وی، عرف و عادت محل سکونت و وضعیت مالی مرد می باشد. اگر زوجین در جلسه رسیدگی، در دادگاه نسبت به مقدار نفقه به توافق دست پیدا کنند، دیگر لزومی بر وارسی دوباره نیست، لیکن اگر در این باره توافقی حصول نیابد که عموماً هم ایجاد نمی گردد، مرجع قضایی، موضوع را به یک کارشناس ارجاع داده تا آن کارشناس با توجه به معیار های قید شده، مقدار نفقه خواهان را مشخص نماید.

انواع نفقه و اعسار از پرداخت نفقه چیست؟

حال اگر مرد به پرداخت نفقه به خانم محکوم بشود اما توان پرداخت آن را نداشته باشد ابتدا می بایست تمایزی بین انواع نفقه قاعل بشویم:

  1.  نفقه معوقه   
  2.  نفقه جاریه

در صورتی که زوج به پرداخت نفقه (معوقه) ایام گذشته محکوم بشود، قانون ایجاب می کند که همه نفقه گذشته بطور یکجا پرداخت گردد، ولی اگر وی از توان مالی خوبی برخوردار نباشد، می تواند دادخواستی مبنی بر اعسار از پرداخت نفقه گذشته ارائه کند که اگر مورد قبول از سوی دادگاه واقع گردد، نفقه ایام گذشته یا همان نفقه معوقه را به صورت اقساطی پرداخت خواهد نمود. اما در مورد نفقه حال (جاریه)، زوج حتی در صورت ناتوانی مالی، امکان اقامه دادخواستی مبنی بر اعسار از پرداخت نفقه حال را نخواهد داشت و می بایست نفقه حال (جاریه) را بصورت ماهیانه و بر اساس حکم مرجع قضایی بپردازد.

 

نفقه معوقه

چرا به شهادت شهود در مطالبه نفقه نیاز پیدا می شود؟

حال اگر که خانم دلیل و مستنداتی مبنی بر عدم دریافت نفقه در اختیار نداشته باشد، اجباراً به شهادت شهود روی خواهند آورد، زیرا یکی از ابتدایی ترین ادله اثبات ادعا، توسل به شهادت شهود می باشد. اما معمولاً و عرفاً، شهادت شهود نسبت به نفقه معوقه میتواند کارگشا باشد؛ دلیل استفاده از شهود نیز بسیار ساده بوده و آن هم این است که، اصولاً زوجه مستندی دال بر عدم اخذ نفقه معوقه در دست نداشته و ناگزیر به استفاده از شهادت شهودی می گردد که از وضع و اوضاع زندگی اش آگاهی داشته اند. در مورد نفقه جاریه، اصل بر عدم پرداخت از سوی مرد بوده و ایشان باید مدارکی دال بر پرداخت آن به همسر ارائه و اثبات نماید.

برای مطالعه‌ی بیشتر روی عناوین زیر کلیک کنید:

موسسه حقوقی کاراندیش داتا یکی از بهترین موسسات حقوقی تهران با سال‌ها تجربه آماده‌ی ارائه انواع خدمات حقوقی خواهد بود. جهت راهنمایی بیشتر و مشاوره با موسسه حقوقی داوری بین المللی کاراندیش داتا تماس بگیرید.

مطالبه نفقه

احمدرضا ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.